Gehoord worden begint met Luisteren

LuisterenLuisteren wordt vaak als vanzelfsprekend beschouwd. Sterker nog, er wordt zelfs niet vaak over gesproken. Waar wij mensen nogal makkelijk tegenaan lopen is, dat onze aandacht snel verslapt, als we aan het luisteren zijn. Iemand vertelt ons iets en terwijl we (denken dat we) luisteren gaan onze gedachten al op de loop met het verhaal. Onze eigen interpretaties van hetgeen verteld wordt gaan bijvoorbeeld een belangrijker rol spelen. Al doende kunnen we al snel toe zijn aan de behoefte om die eigen interpretaties – onze eigen verhalen – te gaan vertellen……..terwijl de spreker van dat moment nog niet klaar is met zijn verhaal. Ondertussen hebben wij ’n mogelijk belangrijk deel gemist. Deze vorm van luisteren noem ik wel eens wachten, nl. wachten tot we zelf het woord kunnen nemen. Wel heel begrijpelijk, maar ook erg jammer. Want het doet geen recht aan diegene waarnaar we op dat moment niet volledig hebben geluisterd.

De grootste uitdaging is dus onze aandacht te richten op waar we mee bezig zijn – luisteren – met opmerkzaamheid en concentratie. Dit betekent dat we bij luisteren proberen onze eigen gedachten aan de kant te zetten, zodat we ons volledig kunnen richten op de spreker van dat moment. Krachtige en effectieve communicatie begint met vol aandacht luisteren.

Een heel inspirerend boek over luisteren is “De kracht van Luisteren” * van Larry Barker en Kittie Watson. De Nederlandse editie dateert uit 2001, maar is nog steeds actueel. Zij hebben voor hun boek veel onderzoek gedaan en daaruit is o.a. een TopTien voortgekomen over irritante luistergewoonten, die ik gezien het bovenstaande met je wil delen:

Toptien van irritante luistergewoonten:
1.      De spreker in de rede vallen.
2.      De spreker niet aankijken.
3.      De spreker opjagen en hem het gevoel geven dat hij de tijd van de luisteraar verspilt.
4.      Belangstelling tonen voor iets anders dan het gesprek.
5.      Vooruitlopen op de spreker en diens gedachten afmaken.
6.      Niet reageren op verzoeken van de spreker.
7.      “Ja maar…..” zeggen, alsof de luisteraar al besloten heeft wat hij denkt.
(Ja maar is hetzelfde als nee, een ontkenning)
8.      Het verhaal van de spreker overtreffen (overnemen) met “Dat doet me denken aan die keer…….” of  “Dat is nog niks, moet je horen toen…..”
9.      Vergeten wat eerder besproken was.
10.    Te veel vragen stellen over details.

Hiermee wil ik je inspireren om je eigen luistervaardigheden eens onder de loep te nemen. Niet alleen kom je meer aan de weet, als je vollediger luistert. Je deelt ook cadeautjes uit aan de mensen waarnaar je luistert. Voor eventuele bezwaren als “ja maar, anderen moeten ook naar mij luisteren”, wil ik afsluiten met een waarheidsgetrouwe spreuk:

Naar degene die het beste luistert wordt meestal het beste geluisterd.

* Voor de liefhebber: van dit boek heb ik enkele exemplaren (2e hands) weten te bemachtigen. Wil je er een kopen, neem dan even contact op.

Ik nodig je van harte uit om een reactie te plaatsen.

Hartelijke groet,
Stef de Beurs

10 gedachten over “Gehoord worden begint met Luisteren

  1. Marina Langereis

    Het is een van de meest fantastische boeken die ik ooit gelezen heb. Heb dit boek al 2 keer gelezen, staat op het programma voor de 3e keer. Zeer de moeite waard.

    Marina

  2. Jadwiga de Bock Majewska

    Hartelijk dank U geachte Stef,
    voor : Tijdens Uw workshop heel intensief oefenen met “luisteren”.
    U bent geniaal in begeleiding en in Uwe stijl, dat dat ” luisteren leren” mogelijk is snel eigen maken.
    Ik heb bij U geleerd op Uw workshop dat goed spreken in openbaar is goed luisteren tegelijkertijd.
    Uwe boek geachte Stef, ” Spreken vanuit je Hart”, Communiceren in het openbaar vanuit verbinding, is super inspirerend, en kort en beknopt in 127 bladzijden, is een JUWEEL voor iedereen.
    Iedereen, die met public of met een klant, of met familie goede communicatie verlangt,
    door toepassen van Uwe informatie in Uwe boek ” Spreken vanuit je Hart”, zal alles goede bereiken .
    Uwe boek is groot succes ervaren bij de mijne en vele anderen die Uw boek hebben van mij ontvangen en gelezen.
    Geachte Stef,
    graag wil ik vermelden, dat ik Uw boek heel graag geef als cadeau bij alle gelegenheid voor
    cadeaus geven, en ik op mijn buurt ontvang dank, van allen, zij allen Uw boek waarderen, om in dagelijkse activiteiten met alle relaties goede communicatie bevorderen.
    Hartelijk dank en voor Uw Juweel boek ” Spreken vanuit je Hart”, en voor de wijze informatie die te vinden is op Uw Website.
    p.s. natuurlijk alle boeken door U aanbevolen heb ik gelezen, ook hartelijk dank voor.
    Jadwiga de Bock Majewska

    1. Stef de Beurs

      Hi Jadwiga,
      Bedankt voor je reactie. Tja, deelnemers komen voor “spreken” voor een groep, maar ondertussen – omdat zij veel als publiek fungeren – is er alle gelegenheid om “luisteren met aandacht” te oefenen.
      Wat leuk dat je mijn boek gebruikt om als cadeautjes uit te delen.
      Hartelijke groet,
      Stef

  3. Stef de Beurs Bericht auteur

    Hi Martin,
    Bedankt voor je reactie. Waardevolle video van Tom Peters en wáár, hoor.
    Ook ’t gedicht is mooi, ken ik en deel ’t weleens uit. In mijn versie ontbreekt alleen ’t stukje waar God in voorkomt, zal er wel ergens door iemand uitgehaald zijn……… of in ’n andere versie toegevoegd.
    T.a.v. ’t boek “De kracht van Luisteren” zal ik je even mailen.
    Hartelijke groet,
    Stef

  4. Monique

    Beste Stef,
    Ik ben enthousiast over je website. Kan ik nog het boek De kracht van luisteren bij je bestellen?
    Groeten, Monique

Laat een antwoord achter aan Jadwiga de Bock Majewska Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *