Complimenten

Complimenten1 maart is het Nationale Complimentendag, dit jaar voor de 11e keer. Begonnen in Nederland, doen nu ook België en Noorwegen mee. Er is niets commercieels mee bedoeld, maar het draait volledig om persoonlijke aandacht en waardering. Wellicht heeft de bedenker ervan gedacht dat wij in ons dagelijks leven weinig scheutig zijn met complimenten. Dat verklaart misschien ook wel onze schuchterheid bij het geven ervan, maar ook bij het ontvangen. Onbekend maakt onbemind, dus laten we het makkelijker achterwege. Wil je lekker uit je comfortzone stappen, geef dan iedereen die je tegenkomt of spreekt vandaag een compliment, zolang het maar klopt. Klik hier voor wat nadere spelregels om het oké te houden, zowel voor jou als de ontvanger. En, beperk je niet alleen tot 1 maart, maar ga er daarna mee door natuurlijk. 🙂

Meer nog wil ik ingaan op de kant van de ontvanger van een compliment. Als we het niet zo gewend zijn om complimenten te ontvangen, dan hebben we al snel de neiging om het weg te wuiven. In de trant van ooh, het was geen moeite en dergelijke. En dat is nu juist het compliment niet ontvangen en dát ondergraaft de waardering die je voor jezelf hebt. Die waardering voor onszelf staat gemiddeld genomen toch al op ’n laag pitje, want niemand is zo kritisch op ons dan wijzelf. Daarnaast, met het niet-ontvangen van ’n compliment staat de gever ervan in de kou, want het compliment blijft maar wat in de lucht hangen, komt nergens aan.

AandachtEen voorbeeldje: stel, je bent heel erg goed in “X”, dan is de kans groot dat dát voor jou heel vanzelfsprekend is. Het gaat je zooo gemakkelijk af, dat je geen idee meer hebt hoe dat voor anderen kan zijn. Vandaar je reactie als oh, het stelde niets voor, of iets dergelijks. Maar voor die ander kan het wel iets heel bijzonders zijn, zodat het compliment volkomen op z’n plaats is. Er is dus als ontvanger een heel simpele reactie mogelijk, die te eenvoudig is voor woorden: dank je wel. En dat doet recht aan alles, het geven én het ontvangen van het compliment.
Tenslotte, focussen op iets positiefs is 8x effectiever dan focussen op iets wat niet oké is, zo is uit eerder onderzoek gebleken. Aan de slag dus met die complimenten.

Laat s.v.p. je reactie achter.

Hartelijke groet,
Stef de Beurs

6 gedachten over “Complimenten

  1. Nora Mullens

    Allerliefste Stef,

    Ik complimenteer jou met het feit dat je zo’n lieve, warme vriend bent!! En dat de workshops ‘Spreken in het openbaar geweldig zijn.
    kus Nora

  2. Sylke

    Totdat je het me gisteren vertelde, wist ik helemaal niet dat er zoiets als een Nationale Complimentendag bestond! Erg leuk! Helaas zit ik vandaag vooral thuis om suffe dingen zoals m’n belastingen te regelen, maar ik zal mijn best doen het complimentjes-geven dit weekend in te halen. Fijn weekend!
    Liefs, Sylke

  3. Jadwiga de Bock Majewska

    Inspirerende Stef de Beurs, hartelijk dank voor Uwe inspirerende bijdrage op de workshop ” Speaking Circles” om zelfvertrouwen in mezelf opbouwen, door de vele waarderende woorden door U en met U samen met medecursisten.
    Hartelijk dank.

  4. Marga Sijm

    Een stuk om over na te denken. Hoe doe ik dit eigenlijk? Complimentjes geven gaat me goed af, dat weet ik, het is leuk om te doen én ik maak grote kans dat de ander mij aardig vindt, ook altijd mooi meegenomen…

    Het ontvangen is een ander verhaal. Het valt me op dat ik de ander rustig kan aanhoren als hij of zij een compliment geeft maar het direct daarna al niet meer precies weet wat er gezegd is! Terwijl ik wel netjes dank je wel kan zeggen schrap ik het blijkbaar ook weer meteen weg….
    Zo doe ik dit dus, goed om meer bij stil te staan!

    Dank je wel, Stef

  5. Stef de Beurs

    Dank je wel, Sylke, Jadwiga en Marga,

    Tja, gemiddeld genomen worden we tijdens het opgroeien niet overspoeld met complimenten, dus we zijn het over het algemeen ook niet zo gewend. Altijd leuk om bij te leren 🙂
    Stef

Laat een antwoord achter aan Marga Sijm Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *